Weergave laden.
- Er zijn geen resultaten gevonden.
Mohammad Motamedi
Zanger
Zanger
De oude Perzische poëzie is een schier onuitputtelijke bron voor klassieke liedteksten. De diepe, lenige stem van zanger Mohammad Motamedi is het instrument bij uitstek om deze liederen te verklanken. Motamedi is een van de grote namen in de Iraanse vocale wereld van nu. Zijn handelsmerk is de tahrir, de elegante Iraanse 'jodeltechniek', die hij schijnbaar moeiteloos en vol grandiose versieringen weet uit te voeren. Sinds hij in 2013 de ‘Prix France Musique’ won, is zijn ster internationaal sterk rijzende. “Motamedi’s muziek schittert van liefde voor de Perzische poëzie” schreef de jury.
Met zijn adembenemde klaagzangen beweegt hij zich in de diepten van de ‘radif’, het klassieke Perzische muziekrepertoire en als een vocale koorddanser weeft hij subtiele vernieuwingen in de traditie. Begeleid door een jong ensemble van kemenche (knieviool), tar (langhalsluit) en de daf (frame drum) brengt Motamedi de aloude geïmproviseerde muziek anno 2016 naar nieuwe hoogten.
“Elke zanger is een getuige van zijn cultuur en geschiedenis.
Ik hoop een goede schakel te zijn in de keten die we traditie noemen”
Mohammad Motamedi
Mohammad Motamedi (1978) werd geboren in Kâshân ten zuiden van Teheran in een muzikale familie. Van jongsaf aan is hij ondergedompeld in de traditionele Perzische muziek. Hij leerde zichzelf zingen en ney spelen en ontwikkelde een voorliefde voor de
" Esfahan" stijl van de illustere meesters Tâdj Esfahâni en Adid Khânsâri.
De klassieke Iraanse muziek, die men ‘traditioneel’ dan wel ‘modaal’ noemt, is goedbeschouwd ‘urban Iranian music’. Het repertoire kreeg vorm in de tijd van de tribale Qâjar dynasty (1779-1925) en is verzameld in de zg. ‘radif’, een systeem van 12 muzikale modi, dastgahs. Deze zijn weer onderverdeeld in 450 gushes, melodielijnen of motieven, stukken van een puzzle die de zanger naar eigen smaak en verbeelding inzet om nieuwe muzikale vormen te creëeren. In intiem verbond met zijn musici, maar ook in wisselwerking met het de zaal en het publiek, kiest de zanger de modi en de versen uit de rijke Perzische klassieke muziektraditie naar de inspiratie van het moment.