Stiftfestival 2022

‘Song of the Earth’ – 20-28 augustus

negen dagen lang de muzikale top in het gastvrije en groene Twente


De kaartverkoop is gestart!

De onmisbaarheid van onze aarde

Artistiek leider Daniel Rowland heeft zich voor deze editie laten inspireren door het actuele thema van de onmisbaarheid van onze aarde. Met als thema Song of the Earth heeft Daniel dit festival gevuld met spannende programma’s die allemaal een eerbetoon zijn aan de schoonheid, kracht maar ook de kwetsbaarheid van onze prachtige planeet Aarde.

We verwelkomen zo’n 40 musici en er staan bijna 30 concerten op het programma. Van fietsconcert tot familievoorstelling en van Beethoven Matinee tot Unbound. Allemaal belichten ze hoe de natuur componisten door de eeuwen heen heeft geïnspireerd, maar ook hoe componisten hun muziek hebben gebruikt om een politiek-maatschappelijke statement te maken over de klimaatproblematiek.

Nieuwe locaties

De podia staan weer op de mooiste plekken in Twente waar we inmiddels een traditie aan het opbouwen zijn, maar dit jaar ook op nieuwe locaties zoals de Tankenberg, landgoed Hooge Boekel en een nachtconcert in de sterrenwacht! In Wilmink Theaters & Muziekcentrum Enschede hebben we een hele inspirerende en genereuze partner gevonden en we zullen in de Grote Zaal maar liefst twee niet te missen hoogtepunten brengen die een groots publiek verdienen: Gustav Mahlers meest verbluffend krachtige meesterwerk de ‘liedsymfonie’ Das Lied von der Erde en Mozarts Requiem, gecombineerd met Crumbs Black Angels.

Vertrouwde gezichten

U zult vertrouwde gezichten zien van de ‘Stiftfestival familie’ als pianisten Nino Gvetadze, Natacha Kudritskaya en Anna Fedorova, cellisten David Cohen en Maja Bogdanovic, sopraan Sophie Klussmann en mezzo-sopraan Barbara Kozelj. Componist Peteris Vasks is aanwezig als Composer-in-residence met de wereldpremière van zijn Zesde strijkkwartet.
We maken een spannende reis naar de diepten van de zee met de walvis als gids in Vox Balaenae, het indrukwekkende stuk van George Crumb. De Oekraïense componist Maxim Shalygin zal hierop een perspectief bieden in zijn nieuwe werk Blue in blue in blue, dat op 21 augustus bij ons in wereldpremière gaat. Daarin wordt duidelijk dat de stem en het beeld van de walvis één van de belangrijkste in de 21e eeuw zal blijven.